Маркетингова політика українських операторів щодо нової послуги 3G нагадує старий анекдот про чукчу.
Той вранці посадив картоплю, а в обід вже викопує. Його запитують: "Чукча, чому вже викопуєш?". "Дуже куcать хоцется", - відповідає він.
Оператори ще не встигли розгорнути 3G-мережі в більшості міст, а їсти їм уже хочеться.
Однак абонентів мобільного зв'язку поки важко переконати перейти на нові 3G-тарифи. Тим більше, що розцінки на нову послугу виявилися в кілька разів вищими вже існуючих тарифів, а її якість часто досить сумнівна.
За даними Українського державного центру радіочастот, на 24 липня в Україні було видано 2,1 тис дозволів на експлуатацію базових 3G-станцій. Це в 20 разів менше, ніж кількість станцій в Україні, що запустилися до 3G.
Більшість станцій працює в стандарті 2G. Вони покривають всю територію України і забезпечують зв'язком, за даними Держстату, 61,5 млн сім-карт.
Кожен третій український абонент має смартфон.
За даними компанії E&C, в 2015 році мобільним інтернетом користуються 24,7 млн абонентів. Причому 22,5 млн отримують цю послугу від нових ліцензіатів 3G - "Київстар", "МТС-Україна" і "Астеліт" - переважно в 2G-мережах через смартфони і модеми за технологією EDGE за демократичними цінами.
Щоб переманити цих абонентів в 3G-мережі, потрібно переконати їх у тому, що їм необхідно прискорення доступу до мобільного інтернету за великі гроші.
Зрозуміло, зробити це складно. Частина користувачів Інертну, щоб слідувати змінам у технологіях, а інша їх частина досить розумна і прагматична, щоб не піддаватися спокусі після перегляду яскравої 3G-реклами.
Зрозумівши це, оператори почали в односторонньому порядку змінювати умови старих популярних тарифних планів, включаючи в них лімітований 3G і викреслюючи безлімітний EDGE. Основна мотивація - так абоненту буде краще і зручніше.
Окремо стоїть тільки "МТС-Україна". Оператор з якихось причин поки не почав масштабного розгортання 3G-мережі - можливо, у зв'язку з майбутньою зміною бренду на Vodafone - і як і раніше підключає абонентів на мережу свого 3G-партнера "Трімоб" тільки за їх заявками.
Прощавай, дешевий безліміт від life :)
Подібні метаморфози відбудуться, наприклад, з масовим тарифом life :) Communicator. З 29 липня цей тариф більше не передбачає безлімітний GPRS-трафік. Замість цього в нього включається 1 Гб трафіку на швидкості 3G, але з лімітом не більше ніж 50 Мбіт в день.
Зате, що тепер подекуди - де вже побудована нова мережа - буде швидкісний 3G, а не майже повсюдно доступний EDGE, абоненту доведеться ще й доплатити. Абонплата в тарифі підвищується з 59 грн до 69 грн в місяць. До того ж за кожні додаткові 50 Мбайт в день доведеться платити ще по 3 грн.
Схожі зміни відбудуться і в ряді інших тарифних планів оператора. Суть їх одна: підвищити абонентську плату, нібито давши взамін абоненту нову якість послуги - велику швидкість від 3G. Такі зміни викликали обурення в людей, які цінують кожну гривню. А таких чимало.
"Покриття 3G є не по всій территории України, а лише в певних населених пунктах. Це обмежує мене в користуванні послуг, бо я не постійно перебуваю в зоні покриття 3G. Цілеспрямовано було б такі пакети вводити після того, як вся територія нашої держави мала б покриття 3G. Політика Вашої компанії обурює! " - Вигукує один з абонентів компанії на її сторінці в соцмережі Facebook.
На такі вигуки контакт-центр оператора зазвичай дає стандартну відповідь: "У зв'язку з підвищенням вартості обслуговування обладнання, а також підвищенням загального рівня цін на ринку оператор life :) був змушений переглянути існуючі умови тарифного плану Communicator".
Друга частина повідомлення контакт-центру life :) дозволяє зробити тільки один висновок: оператор сам вирішив, як буде зручніше його абоненту користуватися мобільним інтернетом, не поцікавившись думкою самого користувача.
Ось друга частина відповіді абоненту в оригіналі.
Оператором проведено аналіз використання інтернет-трафіку в тарифному плані. В результаті був встановлений оптимальний обсяг інтернет-трафіку, якого буде достатньо для використання більшості абонентів. Також визначена вартість послуг, яка дозволить користуватися найбільш вигідними тарифами.
"Київстар" зменшує страждання?
Така стратегія life :) нагадує нову тарифну політику в сфері мобільного інтернету ще одного володаря 3G ліцензії - "Київстару".
Цей оператор теж вирішив полегшити абонентам вибір своїх старих популярних планів 2G-зв'язку. Вони звикли користуватися певним лімітом EGDE-трафіку, включеним в пакет, а подальше користування послугою здійснювалося вже на урізаній до мінімуму швидкості.
"Ми в" Київстарі "вирішили зменшити страждання абонентів", що скаржаться на зниження швидкості інтернету після вичерпання добових 50 Мб. Тому почали автоматом нараховувати наступний пакет на 50 Мб з доплатою 3 грн", - роз'яснює на своїй Facebook-сторінці президент "Київстару" Петро Чернишов.
Таких пакетів по 50 Мб компанія буде надавати в день максимум п'ять - залежно від тарифного плану. Як говориться в пості Чернишова: "Компанія просто не може більше дивитися на те, що його абоненту вистачає денного ліміту трафіку на перегляд хіба що двох кліпів на Youtube."
Користувачі під постом почали писати, що коректно було б залишити абоненту вибір - обмеження швидкості або автоматичне нарахування 50 Мб. В іншому випадку він може і не помітити, як під вечір його рахунок обнулиться.
Хоча президент "Київстару" в тому ж пості зазначає, що sms-повідомлення про нарахування додаткового пакета прийде ще до того, як абонент витратить свої пакетні 50 Мб в день. Тому він, мовляв, сам вирішить, використовувати йому додатковий трафік чи ні.
Затверджений Кабміном підзаконний акт "Правила надання та отримання телеком-послуг свідчить, що абоненту має бути наданий рівноцінний вибір при внесенні змін до діючого тарифного плану.
"Абоненту надсилається повідомлення, в якому зазначається інформація про зміни, дату і термін їх введення. При цьому оператор телеком-послуг повинен запропонувати споживачеві безкоштовно вибрати будь-який інший доступний для підключення тарифний план на момент запровадження зазначених змін".
Також в правилах вказується, що абонент має право відмовитися від послуг, які він не замовляв.
Хто жадібний: абонент або оператор?
Ймовірно, на підтримку операторів можна було б написати, що українські абоненти купують дорогі смартфони і при цьому не хочуть платити за поліпшення якості сервісу. Якби не одне велике "але".
Оператори за останні три роки привчили клієнтів до безлімітного EGDE. Вони продали їм дешевий інтернет, нехай і на не такій великій швидкості, в гонитві за новими клієнтами. Тепер же оператори намагаються вирішити швидкісні проблеми за рахунок своїх клієнтів, більшість з яких влаштовує статус-кво.
Чернишов використовує у вирішенні цієї дилеми підхід "зі своєї дзвіниці видніше". Він вважає, що коли оператор знижував розцінки на EDGE з 10-15 грн за МБ до мінімуму, то він намагався побороти страх абонентів користуватися мобільним інтернетом на смартфонах.
"На 2G-швидкості 99% наших абонентів навіть не встигали вичерпати запропонований ліміт і думали, що Інтернет у них "безлімітний". Хоча витрачали вони по 5-15 Мб в день", - пише він у Facebook. А тепер, коли Інтернет став швидшим, старих лімітів користувачам вже, мовляв, явно не вистачає.
"Навіть якщо абонент не помітить п'ять сервісних sms, то більше 15 грн на день на Інтернет він не витратить. Тобто bill shock виключений", - розмірковує Чернишов.
Втім, з цієї цитати не дуже зрозуміло, для кого саме виключений ціновий шок. Для президента найбільшого тепеком-оператора країни або для звичайного абонента, якому 15 грн вистачає на десять днів.
Навіть якщо більшість абонентів будуть готові заплатити більше, надивившись реклами, ставлення до 3G у них може помінятися на негативне. Вони звикли, що 2G-Інтернет від цих же операторів у них був повсюди. Тоді чому вони повинні платити на старих тарифах більше за "недобуд"?
Користувача не повинно хвилювати, скільки оператор витратив на мережу та ліцензії. Він не повинен входити в положення провайдера послуг. Користувачеві важливо отримати послугу там, де він звик. Тільки в цьому випадку є сенс говорити про підвищення її вартості через принципово нову якість.
В іншому випадку у абонента буде виникати щодо 3G когнітивний дисонанс. Мовляв, залучали барвистими перевагами, а на ділі виходить дорога послуга, яка працює далеко не скрізь.